Communicatie en congruentie

Ik zit in de wachtkamer van de tandarts naast een voor mij onbekende mevrouw. We zeggen elkaar gedag en wachten in stilte tot we geroepen worden. Er gaat een deur open en een medewerker van de praktijk loopt ons voorbij. Ze kijkt strak voor zich uit. Haar gezicht staat op onweer. Als ze ons bijna voorbij is, zegt ze ‘Goedemorgen’ en nog steeds blijft ze vooruitkijken.
De mevrouw en ik kijken elkaar aan, krullen onze mondhoeken en begrijpen zonder woorden wat we tegen elkaar willen zeggen. Dat checken we later nog even in een gesprekje. We zijn wat verbaasd. Dit was een bijzondere begroeting.

Grappig om te ervaren wat incongruente communicatie blijkbaar doet.  Bij @OpStoom! hebben we het met Activerende Gespreksvoering veel over taal. Het gedrag is uiteraard minstens zo belangrijk. Hoe geloofwaardig komt het over wat je zegt? Dat blijkt maar weer uit dit voorbeeld. Gesprekstechnieken werken niet als je ze als kunstje inzet. Mensen hebben het feilloos door als je dat doet.  Gesprekstechnieken kun je leren. Ze gaan echter pas voor je werken als je oprecht gelooft in wat je zegt en ernaar handelt.
 

 

Naar het overzicht

"Verzuimgesprekken zijn nog steeds niet mijn hobby, maar ze verlopen wel beter. Ik heb het idee dat ook de medewerkers dat vinden."

Pieter

Start januari 2025 Driedaagse training voor leidinggevenden en HR-professionals.

Inhoud Tijdens de training activerende gespreksvoering vul je je rugzak met gespreksvaardigheden en -technieken en krijg je handvatten om op een ac... Lees meer »


Kennismaking leidinggevenden en HR professionals

Wil je graag kennismaken, maar past de datum niet? Laat het ons even weten, dan kijken we naar een alternatief. Lees meer »


Kennismaking loopbaancoaches

Voorbeeld tekst. Lees meer »